Czy pozycjonowanie jest potrzebne?

Czy pozycjonowanie jest potrzebne?

Żyjemy w czasach, w których reklamy atakują nas ze wszystkich stron – najczęściej jednak kończy się na przełączeniu programu telewizyjnego na inny, wyrzuceniu ulotki do śmieci czy zamknięciu wyskakującego okienka bez zapoznania się z treścią reklamy. Dlatego marketingowcy walczą obecnie o to, żeby klient sam chciał nawiązać kontakt z firmą. Ponieważ odpowiedzią na wszystkie pytania stała się dziś wyszukiwarka Google, marketing internetowy opiera się obecnie na pozycjonowaniu stron internetowych.

Działanie strony internetowej możemy porównać do funkcjonowania silnika samochodu – żadnemu pojazdowi nie wystarczy dowolne paliwo i olej, żeby mógł ruszyć z miejsca. Muszą być one dobrane do rodzaju silnika. Konieczne jest także przeprowadzanie rutynowych kontroli w celu wykrycia i naprawy ewentualnych usterek pojazdu. Podobnie jest z każdą witryną – w ich wypadku paliwem jest jednak treść, olejem napędowym kod strony, które należy w odpowiedni sposób przygotować pod wieloma kątami tak, żeby strona działała sprawnie i mogła uzyskać wysoki wynik w Google’u. Czynności mające na celu podniesienie pozycji adresu witryny w wyszukiwarce nazywamy pozycjonowaniem – składa się na nie szereg zabiegów, takich jak analiza, optymalizacja czy monitorowanie efektów pracy.

Analiza struktury serwisu

Chcąc poprawić pozycję danej witryny, trzeba w pierwszej kolejności przeprowadzić szczegółowy audyt strony internetowej – pozwala on na gruntowne rozeznanie w tym, co tak naprawdę interesuje użytkowników danego serwisu, jaką drogą do niego dotarli oraz jakich fraz użyli, zanim się w nim znaleźli. Ważną jego częścią jest też określenie, z jaką prędkością ładuje się dana strona oraz wykrycie elementów, które mogą spowalniać jej działanie. Dzięki dokładnemu raportowi specjalista może przeanalizować strukturę i zawartość strony oraz porównać je z panującymi obecnie trendami. Zapoznanie się ze szczegółowymi danymi pozwala na solidną optymalizację witryny.

Optymalizacja serwisu

Optymalizacją nazywamy wszelkie zabiegi służące dostosowaniu witryny do standardów Google’a pod kątem treści, kodu, a także grafiki strony. Dzięki nim poprawia się pozycja danej witryny w wynikach wyszukiwania w przeglądarce, a także zwiększa się responsywność serwisu, co sprawia, że strona automatycznie dostosowuje się do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. Serwisy responsywne stanowią alternatywę dla wersji mobilnych stron internetowych, które są o wiele droższe, ponieważ wymagają założenia oddzielnej witryny. Responsywność to cecha ceniona nie tylko przez użytkowników sieci, ale także przez Google’a, który „nagradza” takie witryny wysoką pozycją w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie strony

Dobrym sposobem na zwiększenie zasięgów danej witryny jest prowadzenie bloga czy też forum internetowego – są one doskonałym obszarem poszukiwania wiedzy na temat działalności danej firmy lub branży, który użytkownicy traktują jako rzetelne źródło informacji. Zamieszczanie dodatkowej treści zwiększa zatem ruch na danej stronie, podnosząc tym samym jej rangę w algorytmie Google’a. Blogi i fora internetowe stanowią ponadto doskonały obszar frazowania oraz zamieszczania – świadomego lub nie – rozmaitych odnośników pozwalających na nawigację zarówno w obrębie samego serwisu, jak i pomiędzy poszczególnymi witrynami.

Znaczącym elementem pozycjonowania strony internetowej jest przykładowo linkowanie, czyli tak zwany link building, który polega na rozmieszczaniu w sieci odnośników przekierowujących użytkownika bezpośrednio do konkretnej witryny. Wyróżnić można linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. To pierwsze polega na zamieszczeniu odnośnika w obrębie własnego portalu, który będzie tworzył hiperłącze z wcześniej zamieszczanym na danym blogu artykułem bądź też otwierał zakładkę z konkretnym produktem w sklepie online. Link umieszcza się najczęściej we frazie kluczowej użytej właśnie w tym celu. Przykładowo, na naszym blogu opublikowaliśmy wcześniej tekst na temat tego, czym jest marketing internetowy – kliknięcie tej frazy spowoduje przekierowanie do artykułu.

Znacznie jednak skuteczniejsze jest linkowanie zewnętrzne, które polega na zamieszczaniu linków w obcych witrynach. Są one postrzegane przez roboty Google’a jako dużo bardziej wartościowe, ponieważ stanowią one swego rodzaju poświadczenie wiarygodności danego serwisu. Rzecz jasna, linkowanie zewnętrzne musi się odbywać niezależnie od właściciela domeny – wszelkie zamieszczanie odnośników do własnej strony w innych portalach jest postrzegane przez Googleboty jako spam, wobec czego jest bezskuteczne. Jakby jednak nie było, obydwa sposoby linkowania – o ile uczciwie przeprowadzone – przyczyniają się do osiągania lepszych wyników w zakresie pozycjonowania stron.

Monitoring efektywności

Nawet zalanie baku do pełna najlepszej jakości paliwem nie wyeliminuje konieczności ponownego zajechania na stację benzynową, a stosowanie oleju nie zwolni nikogo z obowiązku odbywania systematycznych przeglądów technicznych pojazdu. Tak samo jest w przypadku stron internetowych – skuteczne przeprowadzenie optymalizacji i wypozycjonowanie serwisu nie gwarantuje mu utrzymania wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Konkurencja nigdy nie śpi, dlatego konieczne jest ciągłe monitorowanie skuteczności pracy witryny – systematyczny monitoring pozwala na uzyskanie całościowego oglądu jakości funkcjonowania danej strony na tle innych, a także zapewnia możliwość natychmiastowego reagowania w razie wahań pozycji adresu.

Dodaj komentarz

Close Menu