E-marketing od podstaw

E-marketing od podstaw

Jeśli prowadzisz własną działalność, z pewnością masz już pewną grupę docelową, czyli osoby, do których kierujesz swoją ofertę. Posiadanie określonego grona konsumentów jednak nie wystarczy… Żeby zwiększyć skuteczność sprzedażową firmy, należy bardzo dokładnie poznać swojego klienta. Internet stanowi idealną przestrzeń do tego, by lepiej zrozumieć potrzeby konsumenta oraz jego motywacje i zainteresowania. Własna strona internetowa, aktywność blogowa, a także wykorzystanie platform, takich jak Facebook, LinkedIn czy Instagram pozwoli ci dobrać odpowiednią strategię marketingową i zwiększyć skuteczność handlową.

Sam sobie sterem…

W prowadzeniu biznesu najważniejsze jest osiągnięcie właściwej stabilizacji finansowej, która zapewnia firmie możliwość rozwoju na wielu płaszczyznach jednocześnie, zwłaszcza pod kątem promocji własnej marki w celu dotarcia do jak największej liczby potencjalnych klientów. Bardzo modne w ostatnim czasie jest zlecanie prowadzenia kampanii reklamowych profesjonalnym agencjom. Wymaga to jednak poświęcenia pewnego nakładu pieniężnego, dlatego – zanim twoja firma osiągnie taką wydolność finansową, żeby mogła pozwolić sobie na skorzystanie z tego rodzaju usług – samodzielnie możesz podjąć działania, które doprowadzą do osiągania lepszych wyników handlowych.

Podstawowym minimum jest założenie własnej strony internetowej, jednak to nie wszystko. Bardzo wiele zależy od przejrzystości portalu – jeśli poruszanie się po stronie przysparza trudności, nie jest intuicyjne i trzeba się namęczyć, żeby cokolwiek na niej znaleźć, klient może się szybko zniechęcić do korzystania z twoich usług. Sieć przepełniona jest poradnikami na temat tego, jak samodzielnie optymalizować stronę internetową – warto z nich skorzystać. Później natomiast należy dbać o to, by zamieszczana w niej treść była krótka, rzeczowa i atrakcyjna. Kluczowe jest także zamieszczanie fotografii produktów – sam opis nie zachęci klienta do kupna towaru. Dobrze jest także stworzyć wersję mobilną własnej strony, ponieważ wiele decyzji zakupowych podejmowanych jest w trakcie podróży, kiedy konsument ma wolną chwilę na przejrzenie swojego smartfona.

Pamiętać musisz również o tym, że własna domena może stać się także źródłem bardzo cennych informacji na temat tego, czym tak naprawdę są zainteresowani twoi klienci. Dzięki odpowiedniej aplikacji (przykładowo: Hotjar) możesz śledzić ruch klientów w witrynie. Aplikacja tworzy specjalne mapy cieplne, które wyróżniają najczęściej odwiedzane obszary strony, ukazując, ile czasu klienci poświęcają poszczególnym zakładkom. To bardzo precyzyjna informacja na temat tego, jakie są twoje mocne i słabe strony – dzięki temu dowiesz się, co powinieneś bardziej eksponować, a nad czym przydałoby się jeszcze popracować. W każdym portalu powinno się także znaleźć łatwo dostępne i widoczne miejsce, za pomocą którego klienci będą mogli podzielić się swoją opinią na temat jakości usług zarówno z tobą, jak i pozostałymi użytkownikami – nic lepiej nie zachęca do podjęcia decyzji zakupowej, jak cała masa zadowolonych klientów, która może poręczyć za markę.

Media społecznościowe a networking

Zjawisko networkingu to nic innego jak rozbudowa sieci kontaktów biznesowych. Networking to jedno z narzędzi budowania relacji zarówno z innymi przedsiębiorcami, jak i stałymi oraz potencjalnymi klientami. Typowo biznesowym portalem społecznościowym jest LinkedIn – jest on pomocny nie tylko wtedy, gdy szuka się pracy. Ta platforma biznesowa pozwala także na skuteczne reklamowanie własnej działalności, a nawet na prowadzenie aktywnej sprzedaży. Żeby było to jednak możliwe, konieczne jest założenie trzech kont w portalu – po pierwsze, strony firmowej (czegoś w rodzaju fanpage’a), po drugie, konta osobistego, które podpina się pod firmę oraz, po trzecie, menedżera kampanii. Po odpowiednim skonfigurowaniu kont użytkownik ma możliwość wyświetlania w profilu reklam tekstowych czy sponsorowanych postów, a także wysyłania zachęcających do podjęcia interakcji reklam w prywatnych wiadomościach do konkretnych klientów. Ponieważ użytkownicy portalu LinkedIn mogą dzielić się opiniami na temat pracowników, pracodawców, a także firm, jest to znakomita platforma do wykorzystania potencjału marketingu szeptanego.

Innym portalem mogącym służyć do pozyskiwania klientów oraz budowania świadomości własnej marki w Internecie jest najpotężniejsze z mediów społecznościowych, czyli Facebook – każdego dnia w samej Europie korzysta z niego aż kilkaset milionów użytkowników, jest to zatem doskonałe narzędzie marketingowe. Jak to się mówi: „Nie ma cię w sieci – nie istniejesz”, dlatego założenie firmowego fanpage’a jest w dzisiejszych czasach koniecznością. Sam fanpage jednak nie wystarczy – będziesz potrzebował odpowiedniej wiedzy oraz kilku umiejętności, żeby móc efektywnie prowadzić profil. Zupełnie za darmo można rozszerzać swój zasięg na kilka sposobów. Wykorzystaj potencjał mechanizmu CTA, czyli Call To Action pozwól fanom aktywnie uczestniczyć w życiu fanpage’a, urządzając głosowania i umożliwiając zabieranie głosu w dyskusjach. Wstawiaj wartościową i różnorodną treść, żeby każdy znalazł na twojej stronie coś dla siebie. Zamieszczaj też zdjęcia i filmy pokazujące codzienną aktywność i ważne wydarzenia z życia firmy – to naprawdę działa!

Dodaj komentarz

Close Menu