Jak zająć najwyższą pozycję w wyszukiwarce?

Jak zająć najwyższą pozycję w wyszukiwarce?

Na temat pozycjonowania stron internetowych pisaliśmy wcześniej w tym artykule – opisywaliśmy mechanizmy osiągania wysokich wyników w wyszukiwarce, które każdy może wdrożyć samodzielnie lub zlecić poprowadzenie kampanii agencji reklamowej. Natomiast poniżej zajmiemy się linkami sponsorowanymi, których główną zaletą jest to, że działają one natychmiastowo, zapewniając serwisowi bardzo wysoką pozycję w Google’u. Sama jednak inwestycja nie wystarczy – żeby strategia Ads była skuteczna, musi być odpowiednio skomponowana pod kątem wymagań danej firmy.

Czego dowodzą statystyki?

Statystycznie rzecz ujmując, zdecydowana większość użytkowników wyszukiwarki internetowej Google zwraca uwagę wyłącznie na trzy pierwsze wyniki pojawiające się na stronie. Bardzo mały odsetek ludzi zagląda też na drugą stronę wyników wyszukiwania. Dlatego celem każdej firmy jest znalezienie się co najmniej na pierwszej stronie Google’a, a już najlepiej w jak najwyższej pozycji. Nie bez przyczyny pierwsze trzy miejsca zajmują zazwyczaj linki sponsorowane – Google doskonale wie, co robi. Skoro więc niemal całą klikalność zbierają tylko sponsorowane wyniki z „podium”, nasuwa się pytanie, czy samo pozycjonowanie ma jakikolwiek sens, i czy nie lepiej po prostu płacić Google’owi za znalezienie się w topowej trójce. Praktycznie biorąc, pojawienie się adresu strony na pierwszym miejscu „naturalnego” wyniku oznacza zajmowanie czwartej pozycji w wyszukiwarce. Tymczasem sprawa jest nieco bardziej skomplikowana.

Jak pokazują statystyki, niektórzy użytkownicy niejako z automatu, bez żadnej przyczyny, po prostu pomijają linki sponsorowane. Inni z kolei nie mają zielonego pojęcia, czym jest Google Ads i nie rozpoznają nawet płatnych linków. Nie wszyscy też świadomie wpisują wybrane frazy w wyszukiwarkę. Co więcej, jak pokazują niektóre badania przeprowadzone przez Google, zajmowanie pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania wcale nie równa się gwarancji podniesienia sprzedaży. Czym zatem kierować się przy wyborze strategii marketingowej dla własnej firmy? Otóż każdą kampanię najlepiej jest zlecić specjalistom, którzy indywidualnie do potrzeb danej firmy dobiorą właściwe narzędzia. Jedno jest jednak pewne – zajmowanie pozycji na pierwszej stronie wyników Google’a to absolutne must have.

Czym właściwie jest Google Ads?

To nic innego jak płatna reklama w wyszukiwarce Google. Różni się ona jednak od reklam wyświetlanych w telewizji i tych puszczanych w radiu – różnica polega na tym, że za promocję w mediach płaci się niezależnie od tego, czy jest ona skuteczna, czy też nie przynosi żadnych zysków. Natomiast w przypadku Google Ads reklamodawca płaci wyłącznie za każdorazowe kliknięcie linku przekierowującego na daną stronę, czyli za faktyczną obecność klienta w serwisie. Nie równa się to, rzecz jasna, gwarantowanemu generowaniu zysków, jednak znacząco zwiększa szanse na bezpośredni zarobek. Naturalną koleją rzeczy pojawia się zatem pytanie: ile kosztują linki sponsorowane? Odpowiedź jest równie oczywista, co postawione pytanie – to zależy…

Koszty związane z przeprowadzeniem kampanii Google Ads uzależnione są od wielu czynników, którymi są przede wszystkim działania podejmowane przez konkurencję. Określenie stawki za konkretny link odbywa się drogą licytacji. Co dość istotne, Google nie ujawnia wysokości opłaty zaproponowanej przez konkurentów branżowych. Wzięcie udziału w aukcji wiąże się zatem z podjęciem pewnego ryzyka, natomiast zdobywane doświadczenie oraz dostęp do statystyk pozwala firmie oszacować, czy podjęcie kampanii było opłacalne, czy też może przyniosło jej straty. Na koszt kampanii mają także wpływ frazy kluczowe, po wpisaniu których w wynikach wyszukiwania ma się pojawiać link do danej strony.

Google Ads a pozycjonowanie

W świetle przedstawionych faktów na temat Google Ads może się pojawić też pytanie, czy połączenie kampanii Ads z pozycjonowaniem może poprawić wyniki sprzedażowe firmy. A może jednak jedno przeszkadza drugiemu? Nic bardziej mylnego – istnieje bowiem szereg korzyści płynących z połączenia sił obydwu tych narzędzi. Po pierwsze, samo wykupienie linków sponsorowanych doprowadzi do częstszego odwiedzania strony, niekoniecznie jednak do sprzedaży produktów – optymalizacja samego serwisu okazuje się znakomitym uzupełnieniem procesu pozycjonowania. Po drugie, dzięki linkom sponsorowanym oraz wysokiej pozycji w „naturalnych” wynikach klient widzi dany serwis dwukrotnie, co zwiększa szanse na to, że odwiedzi konkretną stronę. Po trzecie, im częściej w wyszukiwarce pojawia się witryna danej marki, tym rzadziej – lub też niżej – występuje w niej strona konkurencji, co bezpośrednio przekłada się na podniesienie wyników sprzedażowych.

Nie ulega więc wątpliwości, że – przynajmniej na poziomie pozycjonowania serwisu – połączenie wielu strategii może być bardzo opłacalne. Niemniej jednak swobodne poruszanie się w tej tematyce wymaga bardzo szczegółowej wiedzy oraz doświadczenia, dlatego poprowadzenie kampanii Google Ads warto zlecić profesjonalnej agencji marketingowej. Co bardzo istotne, o ile pozycjonowanie serwisu to długotrwały proces i o jego skuteczność trzeba dbać na bieżąco, o tyle korzystanie z linków sponsorowanych pozwala na natychmiastowe wprowadzanie zmian, dzięki czemu są one doskonałym sposobem podnoszenia skuteczności wszelkich kampanii sezonowych.

Dodaj komentarz

Close Menu