Narzędzia marketingowe w sieci

Narzędzia marketingowe w sieci

Chociaż marketing internetowy zdominował współczesny rynek sprzedażowy, to nie każdy zdaje sobie jeszcze sprawę z korzyści, jakie może on przynieść, zwiększając rozpoznawalność danej marki w sieci. Nie wszyscy wiedzą też, jak tak naprawdę funkcjonują poszczególne mechanizmy mające na celu uskutecznienie sprzedaży. Jedno jest jednak pewne – Internet jest dziś najpotężniejszym narzędziem reklamowym, z którego jednak, chcąc osiągnąć sukces, należy nauczyć się umiejętnie korzystać…

E-marketing – co to takiego?

Marketing internetowy to, krótko mówiąc, szereg działań, jakie podejmuje się w sieci w celu dotarcia do potencjalnego klienta i sprzedania mu danego produktu bądź usługi. To przede wszystkim dobrze przemyślana strategia – drobiazgowe jej opracowanie jest kluczem do sukcesu. Należy przy tym pamiętać, że wdrożenie danej koncepcji wymaga dużego nakładu pracy i czasu oraz aktywnego analizowania skuteczności prowadzonych kampanii. To działanie długofalowe, które może jednak przynieść znakomity rezultat, dlatego warto w nie zainwestować swój czas i zaangażowanie.

Czy tradycyjna reklama jest passé?

Bądźmy szczerzy – niewielu z nas czyta rozwieszone w przestrzeni miejskiej plakaty czy wręczane nam w pośpiechu ulotki. Odtwarzane niemal bez przerwy reklamy telewizyjne również nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Nie znaczy to, rzecz jasna, że tradycyjne narzędzia promocyjne są bezużyteczne. Przeciwnie, docierają nierzadko do swego adresata, jednak ze znacznie mniejszym skutkiem niż narzędzia internetowe. O efektywności marketingu decyduje przede wszystkim rodzaj odbiorcy – treść plakatu czytają przypadkowi przechodnie, którzy niekoniecznie są nią zainteresowani. Podobnie jest z odbiorcą kablówki – reklamodawca nie ma wpływu na to, czy przed odbiornikiem zasiada akurat właściwa grupa docelowa. Tymczasem wykorzystanie narzędzi internetowych pozwala danej marce dotrzeć do tego właśnie odbiorcy, na którym najbardziej jej zależy. Co więcej, użytkownik sieci ma możliwość aktywnego reagowania na daną reklamę, natomiast marka, dzięki analizowaniu czynności podejmowanych przez konsumenta, może lepiej dopasować strategię marketingową do jego potrzeb.

Przygotowanie własnej witryny

Większość działań marketingowych ma na celu doprowadzenie potencjalnych klientów do konkretnej strony internetowej, która, z jednej strony, stanowi wizytówkę danej marki, z drugiej, jest bardzo często jedynym kanałem umożliwiającym sprzedaż usług lub produktów. Żeby ułatwić konsumentom dostęp do witryny, podejmuje się różnego rodzaju działania służące optymalizacji i pozycjonowaniu stron internetowych. SEO, czyli Search Engine Optimization, polega na przystosowaniu witryny – zarówno pod kątem jej kodu, jak i treści widocznej na stronie – do tego, żeby wyszukiwarki internetowe postrzegały ją jako wartościową. Dzięki temu portal danej marki wyświetla się jako jeden z pierwszych wyników po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarce. Pozycjonowanie to bardzo złożony proces, który wykorzystuje rozmaite narzędzia, dlatego w przyszłości zostanie mu poświęcony odrębny artykuł.

To nie sprint – to maraton

Prowadzenie strategii marketingowej to złożony i długotrwały proces, który wymaga dużego nakładu energii i ogromnej cierpliwości. Idealnej kampanii nie wystarczy bowiem stworzenie chwytliwego hasła reklamowego – stanowi ono jedynie drobny element większej układanki. Bardzo często o powodzeniu danej kampanii decydują działania poboczne, które tylko z pozoru mogą się wydawać niepotrzebne. Content marketing polega na budowaniu długotrwałej relacji między daną marką a konsumentem przy wykorzystaniu zapomnianych już nieco narzędzi, takich jak blogi i fora internetowe. Stanowią one doskonałą przestrzeń do wprowadzania i promowania w sieci atrakcyjnej, a przede wszystkim wartościowej treści. Ponieważ content marketing zakłada interakcję z odbiorcą, pozwala na budowanie trwałej relacji B2C (Business to Customer), tworząc tym samym pozytywny wizerunek marki w sieci, co bezpośrednio przekłada się na podniesienie efektywności sprzedaży.

Wystarczy zarzucić wędkę…

Znakomitym źródłem pozyskiwania nowych klientów są współczesne media społecznościowe – stwarzają one niemal nieograniczone możliwości. Świadome prowadzenie fanpage’a lub grupy na Facebooku może się bezpośrednio przyczynić do zwiększenia popularności danej marki w sieci, a tym samym doprowadzić do pozyskiwania nowych klientów. Facebook jest także jedną z platform umożliwiających swoim użytkownikom podejmowanie działań, które w świecie biznesu określa się mianem marketingu wirusowego (zwanego również szeptanym). To zjawisko pozornie samoistnego rozpowszechniania się informacji na temat danej marki w sieci – użytkownicy, udostępniając i komentując zamieszczane właśnie w tym celu posty, pozwalają marce na dotarcie do kolejnych odbiorców. Dzieje się to oczywiście poza ich świadomością, co sprawia, że marketing szeptany jest jednym z doskonalszych narzędzi promocyjnych.

Dodaj komentarz

Close Menu