Psychologia w marketingu

Psychologia w marketingu

W paru ostatnich artykułach prezentowaliśmy szereg skutecznych narzędzi marketingowych, których zastosowanie prowadzi do wielu korzyści związanych z rozszerzaniem zasięgów marki, a także podnoszeniem wyników sprzedażowych. Opisaliśmy najważniejsze z nich, natomiast nie jedyne – istnieje bowiem całe mnóstwo mechanizmów, potencjał których można wykorzystać, chcąc osiągać jeszcze lepsze rezultaty w prowadzeniu biznesu w Internecie. Zapraszamy do zapoznania się z nimi przy uwzględnieniu jednego małego zastrzeżenia – nie są to całkowicie samodzielne narzędzia, dlatego powinny stanowić uzupełnienie pozostałych.

Wykorzystaj potencjał remarketingu

Remarketing to bardzo skuteczny sposób na pozyskanie nowych klientów, którzy w jakiś sposób wyrazili zainteresowanie daną marką lub też utrzymanie konsumentów, którzy z usług danej firmy zdążyli już skorzystać. Na temat posługiwania się płatnymi formami remarketingu w obrębie mediów społecznościowych pisaliśmy w jednym z naszych poprzednich artykułów, natomiast tutaj chcielibyśmy przedstawić sposób na dotarcie do klienta za pomocą e-mail marketingu, czyli automatycznego systemu generowania wiadomości elektronicznych. Aby system ten przynosił pożądany skutek, trzeba pamiętać o zastosowaniu się do kilku zasad.

Co bardzo istotne, wiadomości docierają wyłącznie do tych klientów, którzy wyrazili na to zgodę – podczas zakupów lub subskrybując newsletter – w przeciwnym razie e-mail trafia do spamu, skąd najczęściej jest usuwany lub w ogóle nigdy nie jest otwierany. Żeby uniknąć podobnej sytuacji w przypadku subskrybentów, trzeba umieć przykuć ich uwagę za pomocą nośnego tytułu oraz pierwszego zdania wiadomości, które wyświetlają się w skrzynce potencjalnych klientów. Jeśli udaje się na tym etapie, należy zadbać także o atrakcyjną treść samego maila, która zachęci konsumenta do dokonania zakupów lub podjęcia jakiegoś działania na rzecz kampanii.

Świetnie sprawdza się w tym przypadku wykorzystanie mechanizmu CTA (Call To Action) – możliwość zaangażowania się w korespondencję poprawi wizerunek marki w oczach klienta, jest także okazją do zaoferowania okazjonalnego bonusa. Dobrze jest w tym wypadku użyć właściwej formy językowej: współczesne badania wykazują, że to nie tryb rozkazujący („Zapisz się…”, „Dodaj…”, „Kliknij…” itp.), lecz użycie formy pierwszoosobowej może zwiększać skuteczność tego narzędzia nawet o dziewięćdziesiąt procent – „Chcę otrzymać rabat” brzmi znacznie lepiej i może znacząco podnieść wyniki sprzedażowe.

W opisywanym wyżej przypadku doskonale sprawdza się reguła wzajemności Cialdiniego (speca od wywierania wpływu za pomocą reklamy), która mówi „my dajemy coś tobie, ale ty dajesz coś nam” – to bardzo efektywny sposób pozyskiwania nowych subskrybentów. To także idealna okazja do urzeczywistnienia reguły niedostępności – rozpoczęcie dedykowanego stałemu klientowi maila hasłem „Tylko dziś!” gwarantuje wzrost klikalności. A skoro już ktoś poświęci czas na zapoznanie się z aktualną, promocyjną ofertą danej marki, zastosowanie znajdzie reguła zaangażowania i konsekwencji – jeśli nie sobie, to chociaż komuś bliskiemu klient sprezentuje markowy produkt.

Siła autorytetu

Innym skutecznym sposobem na dotarcie do bardzo szerokiego grona odbiorców jest wykorzystanie autorytetu opiniotwórczego. I nie chodzi tu wcale o tradycyjną reklamę wyręczającą się wizerunkiem jakiegoś celebryty. Przeciwnie – należy zwrócić się do influencerów, czyli osób działających na dużo mniejszą skalę, mających natomiast bardzo wysoki posłuch wśród społeczności własnych fanów. Niewielkim kosztem można dotrzeć do wielu potencjalnych klientów naraz – jeden filmik w portalu YouTube czy jedno zdjęcie na Instagramie lub Facebooku niemal natychmiastowo osiąga bardzo szeroki zasięg. Jeśli zatem autorytet branżowy poleci swojej społeczności produkt danej marki, może się ona spodziewać błyskawicznego wzrostu sprzedaży.

Hashtagi – nie zapominaj o nich

To symbol młodego pokolenia, które Internet traktuje jako naturalne medium, za pomocą którego robi się dziś zakupy, wyszukuje się i publikuje różnego rodzaju informacje. Hashtagiem oznacza się posty w mediach społecznościowych w celu zwiększenia ich zasięgów lub określenia grupy docelowej. Po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła poprzedzonego symbolem # (hash) ukazują się wszystkie publiczne posty oznaczone w ten sam sposób. To bardzo popularne narzędzie zarówno wśród zwykłych użytkowników, jak i firm prowadzących jakiś biznes, dlatego warto z nich korzystać, prowadząc kampanię marketingową lub jednorazową akcję promocyjną. Trzeba przy tym pamiętać o kilku zasadach.

Po pierwsze, należy we właściwy sposób budować hashtagi – nie mogą być one zbyt długie, nie stosuje się w nich też interpunkcji. Natomiast, po drugie, ich liczba zależna będzie od celu, jaki chce się osiągnąć. Im więcej hashtagów, tym większy zasięg posta – to jasne, ale jeśli dąży się do budowania konkretnego wizerunku danej marki, należy stosować ich mniej, czasem nawet tylko jeden, który będzie kojarzony wyłącznie z tą, a nie inną marką. Co równie istotne, w hashtagach liczy się precyzja – stosowanie zbyt wymyślnych tworów językowych może przynieść odwrotny do oczekiwanego skutek. #emarketing

Dodaj komentarz

Close Menu